Programma's

Bezoek één van onze concerten

Cantatrix naar Finland

U bekijkt een programma uit het verleden.

"Suomi"

In het programma waarmee Cantatrix dit jaar naar het korenfestival in het Finse Vaasa gaat (waar ook de King’s Singers zullen optreden!) mag natuurlijk een compositie van Jean Sibelius niet ontbreken. Met Soi kunniaksi Luojan - wij loven u, onze schepper - brengt het koor een eerbetoon aan deze bij uitstek nationale componist van Finland. Het lied zelf is in zijn land een klassieker geworden: het staat sinds 1938 in het Finse Liedboek.

Het is echter niet alleen een hommage aan het gastland, maar ook een mooie samenvatting van de sfeer van het hele programma dat het koor voor het festival in petto heeft. Een programma dat ondanks een aantal smeekbeden ook dankbaarheid en vertrouwen ademt.

Alles bij elkaar een spirituele reis tussen vrees en hoop, met een positieve boventoon.

Het festival in Vaasa was van 16 t/m 20 mei 2012

Missa Choralis van Tauno Marttinen

Het is dit jaar 100 jaar geleden dat Tauno Olavi Marttinen (1912-2008), één van de belangrijkste hedendaags romantische componisten uit het land van de duizend meren na Jean Sibelius, werdgeboren. Dit wordt in heel Finland herdacht, maar met name in de regio Ostrobotnië, waarvan Vaasa de hoofdplaats is.
Tijdens een groots opgezet Marttinen memorial concert (één van de speerpunten van het festival in 2012) worden drie werken van hem uitgevoerd: “Akka ja Porsas” (het oude vrouwtje en het jonge varkentje) voor kinderkoor en klein ensemble, de Cantate “Maa jota ei ole” (het land dat niet bestaat) voor vrouwenkoor, cello en slagwerk en de imposante “Missa Choralis” voor acht stemmig koor à capella, uitgevoerd door Cantatrix.

Een van de landen waar muziek van Marttinen het meest wordt uitgevoerd buiten Finland is Nederland. Dit komt mede door het bestaan in Leeuwarden van de enig wereldwijde Marttinen stichting “Tauno Marttisen Kunniaksi” (ter ere van Tauno Marttinen). Deze stichting heeft, samen met de organisatie in Vaasa, Cantatrix gevraagd naar Finland te komen.

Het werk stamt uit 1981 is volledig geconcipieerd rondom de geloofsbelijdenis, het Credo. Hoewel dit vaak een wat langdradig onderdeel is van een miscompositie, er valt immers zoveel tekst te becomponeren, bij Marttinen is het het tegenovergestelde: na het beginthema, gezongen in octaven door het koor, volgt een kort spiritueel en contrapuntisch middengedeelte. Daarna herhaalt zich het a thema, dit keer geneuried door het koor. Tegelijkertijd reciteert één van de koorleden het restant van de tekst: een puur voorbeeld van vormbeheersing en diepgaande emotionele expressie.
In deze mis, volgens de componist zelf één van de aller belangrijkste werken uit zijn lange loopbaan, wisselen harmonieën van Palestrina, Bach, Sibelius en Schönberg en invloeden van de Orthodoxe gezangen zich op een heel effectieve en nergens gekunstelde wijze elkaar af. Een uniek werk uit de twintigste eeuwse koorliteratuur,

BNG Cultuurfonds
Concertregistratie
22.50