Nieuws

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

ma 16 nov 2015

Indrukwekkend debuut Leenders met Cantatrix

Recensie FD - 16 november 2015 - Vocaal Ensemble Cantatrix presenteerde gistermiddag in de Bonifatiuskerk in Leeuwarden haar nieuwe vaste dirigent: Hans Leenders.   

Leenders is als cantororganist verbonden aan de Onze Lieve Vrouwe-basiliek van Maastricht, concerterend organist, hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium aldaar en dirigent van het professionele kamerkoor in het zuiden: Studium Chorale. Zijn doel met Cantatrix is grenzen verleggen qua repertoire. Meer open staan voor hedendaags werk, waarbij ook eigen werk (Leenders is ook componist) in de toekomst op de lessenaar komt. Merlijn Wackers is als repetitor aangetrokken en in de toekomst zal meer met gastdirigenten gewerkt worden. 

Het programma van dit presentatieconcert had de titel Miserere (Wees mij genadig) meegekregen in een gevarieerde mix van stijlen. Het bekende Requiem van Maurice Duruflé naast onbekende werken van onder meer Tavener, Gallus en Lotti. Centraal stond daarin het onderwerp: de dood na het leven, het leven na de dood. 

Overtuigend klonk het Miserere mei van Antonio Lotti. Heerlijke milde dissonante samenklanken hoorden we in Funeral Ikos van John Tavener. Gedacht vanuit pianozang met een ‘hemels’ Alleluia als afsluiting. Top! Een psalmmotet van de romanticus Mendelssohn kreeg een fraai dynamisch reliëf. Daarna de eigen klankwereld van de Hongaarse componist Zoltan Kodály. Zijn Media vita in morte sumus, midden in het leven zijn wij in de dood, was in dit weekend vol terreur actueler dan ooit. Vandaar ook het verzoek aan het begin van dit concert om na afloop niet te applaudisseren. 

Wat een expressie en intensiteit hoorden we hier. Overgaand in een wiegende cadans gezongen Miserere, ook van Kodály. Het door veel ‘amateur’ koren gezongen Ecce quomode moritur van Jacobus Gallus kreeg een voorbeelduitvoering. Een pareltje! 

Na de pauze klonk het Requiem van Maurice Duruflé. De Fransman Duruflé leefde van 1902 tot 1986 en schreef dit werk in de veertiger jaren. Hij was ook organist en een improvisator van grote naam. Tijdens de opdracht voor dit requiem was Duruflé bezig met een werk voor orgel gebaseerd op gregoriaanse melodieën. Schetsen hiervan gebruikte hij ook in dit requiem en er kwamen drie versies tot stand. Koor en orgel, koor met strijkers aangevuld met trompetten, harp en pauken (deze hoorden we) en tenslotte een met orgel en volledig orkest. Ook als componist moet je soms ‘economisch denken’. Niks mis mee als je een perfectionist bent.

Een fraai geschilderde partituur kreeg een overtuigende uitvoering door Cantatrix met Hans Leenders als de leidsman met een duidelijke inspirerende directie. Werkend vanuit de muziek en tekst creëert hij een muzikale spanningsboog met als resultaat een monumentale uitvoering van dit bijzonder sfeervol geschreven requiem. Met dank aan het Orkest van de 20ste eeuw en sopraan Regula Boeninger. 

Dat er nog vele mogen volgen. 

- Feike van Tuinen

 

Download het volledige artikel hier.

BNG Cultuurfonds
Concertregistratie
22.50