Nieuws

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

di 13 dec 2016

Cantatrix zingt een ‘Messiah’ met zeggingskracht

Recensie DVHN **** - 12-12-2016 - Zo te zien was er bij de Messiah van Cantatrix vrijwel niemand die voor het eerst aan het stuk werd blootgesteld, maar toch was er een verrassing. De inmiddels vanzelfsprekende countertenor voor de altaria’s - waarvan we ten onrechte menen dat zo’n stemtype heel authentiek is - was er niet. Deze aria’s werden door een alt gezongen, precies zoals Händel bedoeld heeft.

Van het Friese vocale ensemble Cantatrix kun je een goede uitvoering verwachten en dat werd het ook. Bij de solisten zagen we er twee die al eerder in het Noorden te horen zijn geweest: de tenor en de bas, die inmiddels de indruk wekt dat de muziek speciaal voor hem is geschreven.

De uitvoering begon wat mild, met een orkestouverture waarin weinig nadrukkelijke accenten zaten en ook de eerste koren wek- ten de indruk dat er meer had kunnen worden uitgehaald. Dat gebeurde geleidelijk aan wel, zeker in het tweede deel. Daar hoorden we bijvoorbeeld een heel effectief crescendo op lange noten en ook was overal meer variatie in geluidssterkte dan in deel 1.

Aan zeggingskracht was overigens nergens in de hele uitvoering gebrek, maar de boodschap werd al doende wel steeds pregnanter overgebracht. Alleen ook hier kwam het gevaar in het laatste deel. Na het Hallelujah waarmee deel 2 eindigt, was de sopraanaria net iets te langzaam en te ingetogen en veerden we pas na een paar koorstukken echt op bij de basaria met trompet – maar dat heeft Händel waarschijnlijk ook zo gewenst.

Maar waarom op een paar kleine slakjes zout leggen? Cantatrix heeft een uitstekende Messiah gezongen en alle solistische bijdragen waren ruim naar wens of nog meer dan dat: serafijns heldere sopraan, goede tenor, kruidige alt en een bas die altijd de aandacht vasthoudt. 

 

- PAUL HERRUER

 

PDF iconDownload hier het volledige artikel

BNG Cultuurfonds
Concertregistratie
22.50